Zaterdag 14 april 2018 grote excursie naar Duitsland

26 februari 2018

We bezoeken o.a. Schloss Nordkirchen en het LWL Industrie Museum Schiffshebewerk Henrichburg. Hieronder het programma van deze dag, aangevuld met foto’s die tijdens deze dag zijn gemaakt.

Het programma

10.15 uur Koffie of thee met streekspecialiteit in restaurant ‘Plettenberger Hof’ Schlossstrasse 28, Nordkirchen.
10.50 uur Wandeling naar Schloss Norkirchen met rondleiding in het slot als ook de tuin.
11.15 uur De gidsen zullen ons in twee groepen begeleiden zowel in het slot als in de tuin.
12.45 uur Vertrek naar het restaurant
13.00 uur Lunchbuffet ‘Plettenberger Hof’ ) 0049.2596.9270
13.45 uur Vertrek naar Waltrop.
14.30 uur Scheepslift met museum-complex, rondleiding door twee gidsen.
16.15 uur Einde van de rondleiding.
Pauze ter vrije besteding op het terrein.
16.45 uur Vertrek vanaf de parkeerplaats.
18.30 uur Koud en warm buffet
Brasserie Bennekom, Kerkhoflaan 12, 6721 EZ Bennekom
21.30 uur Vertrek naar huis.
22.00 uur (circa) Aankomst, eerst naar Odijk en dan Houten, vervolgens Werkhoven, Cothen en Wijk bij Duurstede.

De kosten van deze dagexcursie zijn € 85,- inclusief vervoer, koffie of thee met specialiteit, lunch, koud- warm-buffet, toegang tot beide musea, rondleidingen, fooien voor chauffeur, gidsen en horeca. Tijdens de busreis bent u verzekerd, voor het overige kunt u indien gewenst zelf een reisverzekering afsluiten. Deelnemers dienen goed ter been te zijn i.v.m. de bestrating en trappen. Ook goed schoeisel is aan te raden. Neem een geldig paspoort of legitimatie­bewijs mee.

Schloss Nordkirchen
Slot Nordkirchen ligt in de gemeente Nordkirchen in het district Coesfeld. Het wordt vanwege zijn afmetingen en de barokke bouw ook als het “Westfaalse Versailles’ genoemd. Het is het grootste waterslot van Westfalen. Het huidige slot wordt vooraf gegaan door een waterburcht uit de 16de eeuw van de heren van Morrien.

Tussen 1703 en 1734 werd door vorstbisschop Friedrich Christian von Plettenberg-Lehnhausen in verschillende bouwfasen een begin gemaakt met de bouw en tenslotte door zijn neef, de eerste minister Ferdinand von Plettenberg, voltooid. De architecten van het gebouwencomplex waren Gottfried Laurenz Pictorius, vanaf 1706 zijn zoon Peter Pictorius en vanaf 1724 Johann Conrad Schlaun.

Het centrale gedeelte van het slot is het hoofdgebouw, het Corps de Logis, van daaruit ontstonden de lagere vleugels met onder andere de slotkapel, gewijd aan Maria Hemelvaart, die U-vormig de esplanade omsluiten. Sinds 1714 werkte een derde lid van de familie Pictorius, de schilder Johan Martin Pictorius. Hij schilderde in de tussen 1705 en 1714 ontstane slotkapel op het plafond een prachtige voorstelling van de hemelvaart van Maria.

Het totale bouwcomplex is precies symmetrisch en in deze vorm een klassiek voorbeeld van een compleet bewaard gebleven barok bouwwerk, ook al is het in de vroege 20ste eeuw aanzienlijk uitgebreid. Het slot is een navolging van Nederlandse voorbeelden, zoals bijvoorbeeld het paleis Het Loo in Apeldoorn. De uit baksteen opgetrokken fassade met een verdeling in zandstenen elementen is karakteristiek voor de barokke bouwwijze in Westfalen, in het bijzonder voor de werken van Johann Conrad Schlaun. Dit slot staat op de erfgoedlijst van de UNESCO.

Scheepslift Henrichenburg, Waltrop
Toen keizer Wilhelm II in 1899 de Scheepslift Henrichenburg inwijdde, barste de menigte in gejuich uit. Meer dan honderd jaar later wekt dit grootste bouwwerk aan het Dortmund-Emskanal nog steeds de bewondering van de bezoekers. Het gigantische hijstuig ligt intussen meer dan veertig jaar stil.

In het naastgelegen museum komt de geschiedenis van de lift en van de mensen die aan het kanaal werkten weer tot leven. U wordt omhoog gevoerd via een trap naar de beide hoofdtorens. Van hieruit geniet u van een fantastisch uitzicht op de staalconstructie en over het uitgestrekte landschap van het kanaal bij Waltrop. In het historische machinegebouw kunt u zien hoe de vaarweg en de lift aangelegd werden. Aan de hand van een model leert u de techniek kennen waarmee de Scheeps het hoogteverschil van 14 meter te boven komen.

Uniek is de collectie drijvende werktuigen en historische Scheeps, die in de voorhaven van het hijstuig leggen. Aan boord ervaart u onder andere hoe een familie van een binnenvaartschipper vijftig jaar geleden gewerkt en heeft geleefd. In 1995 werd de scheepslift onderscheiden met de Europese museumprijs. Ook staat dit monument op de UNESCO erfgoedlijst.

‹ Terug naar het overzicht